Nederlandse ambassade bezoekt Border Force, Eurotunnel en luchthaven

Op 11 januari bracht de Nederlandse ambassade in Londen een bezoek aan de Border Force in Dover en de Eurotunnel in Folkestone. Jaarlijks maken 2,6 miljoen vragenwagens de overtocht met de ferry via Dover. De Eurotunnel vervoert ieder jaar ook ruim 1 miljoen vrachtwagens.

Eurotunnel

Beeld: Eurotunnel

In totaal komt dit dus neer op gemiddeld 10.000 vrachtwagens per dag. Beiden houden daarom de voortgang van de Brexit-onderhandelingen, en daarmee de mogelijke veranderingen van douanewetgeving, nauw in de gaten.

Mogelijke gevolgen van Brexit

Alles draait om doorstroming. Elke kleine vertraging kan zorgen voor ellenlange files en oponthoud. Er wordt aan allerlei scenario’s gewerkt voor het moment dat het VK uit de EU stapt, want het ziet er naar uit dat de VK de douane-unie en de interne markt verlaat, met alle mogelijke gevolgen van dien. Er wordt intussen ook gewerkt aan het verder digitaliseren en vernieuwen van de computersystemen. De Border Force heeft ook 300 extra krachten aangenomen in Dover.

Ook voor Nederland is deze doorstroming van groot belang. Het grootste gedeelte van de export met het VK komt via Dover en Folkestone Engeland binnen. Zoals de mensen van Eurotunnel zeiden: "If traffic doesn’t flow, everyone is a victim".

Op vrijdag 12 januari bracht de ambassade een bezoek aan het bedrijf Allport Cargo Services (ACS) op de Londense vluchthaven Heathrow. Ook hier werd uitgebreid stil gestaan bij de mogelijk gevolgen van Brexit, zoals importtarieven, BTW heffingen, een mogelijke andere vorm van douane-unie, Authorised Economic Operators. Dit bezoek is opgezet door de Honoraire Consul in de regio Southampton, Ian Moran, die werkzaam is voor ACS.

Impact op de economie

De ambassade houdt komende maanden nauw contact houden met alle relevante partijen over mogelijke nieuwe douanewetgeving. Eind maart komt een rapport van Ernst & Young uit dat in opdracht van Eurotunnel is opgesteld. In dit rapport wordt per land (en per sector) de impact op de economie uitgesplitst. Eurotunnel presenteert dit rapport aan de Nederlandse transport sector.