Brexit Durf te Vragen: van invoer-kwesties tot Britse dataserver

In april organiseerde het Brexitloket drie Durf te Vragen sessies over Brexit. Deze sessies waren een samenwerking tussen de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zo’n 100 ondernemers en experts kwamen bij elkaar op de bijeenkomsten in Rotterdam, Arnhem en Eindhoven om kennis te delen. Deelnemer Anton Verspagen, European Warehouse Manager van Leco Europe BV vertelt over de sluiting van het Britse warehouse en hun voorbereidingen op Brexit.

Douanebeambten in de Rotterdamse haven

Beeld: (copyright: CC BY-NC-ND 4.0)

Wat doet Leco?

Leco Europe B.V. is een Europees distributiecentrum. Leco distribueert hoogwaardige analyseapparatuur, massaspectrometers, optische apparaten, onderdelen en verbruiksartikelen. Het moederbedrijf is Leco Corporation in Michigan, VS. Het bedrijf bestaat meer dan 78 jaar en heeft oplossingen voor allerlei toepassingen en markten. Hun eindgebruikers zijn universiteiten en (grotere) bedrijven in bijna alle sectoren. Leco levert aan tien gelieerde bedrijven in Europa en aan enkele distributeurs.
 

Wat zijn de gevolgen van Brexit voor Leco?

In 2017 sloot Leco het warehouse in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf dat moment stuurt Leco de pakketten rechtstreeks vanuit het centrale warehouse in Nederland naar hun klanten, om zo kosten te besparen.

Anton Verspagen twijfelt nu of het wel slim was om het warehouse in het VK te sluiten, met de naderende Brexit. Voorheen waren de goederen al in het warehouse in het VK, maar nu moet hij ze uitvoeren.

Het probleem is niet zozeer het maken van nieuwe exportdocumenten, maar het inklaren in het Verenigd Koninkrijk als dat straks geen lid meer is van de EU. Leco heeft systemen die zelf exportdocumenten kunnen genereren: een DMS systeem dat is gekoppeld aan een SAP ERP systeem. Dat kost niets extra, hoogstens wat meer werk. Het probleem dat Leco met de Brexit heeft, zijn de kosten voor het inklaren. "Ik heb bedragen gehoord van £ 18,- per zending. Een kostbare zaak dus, en we geven dit alle aandacht".

Hoe bereid Leco zich daarop voor?

Anton geeft aan dat Langdon Systems hun douaneadministratiesysteem levert en dat ze met hen hebben gesproken om het inklaringstraject in het Verenigd Koninkrijk veel simpeler te maken. “Het produceren van exportdocumenten wordt ook makkelijker, want Langdon heeft nieuwe software ontwikkeld. Dit moet ervoor zorgen dat het inklaren van de pakketten sneller en goedkoper gaat."

Ook met koeriersdienst UPS spreken zij over Brexit: "80% van onze pakketten loopt via UPS en voor hen is het belangrijk om ook zo’n oplossing te bieden."

Verder heeft Leco de supply-chain naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht en gekeken naar mogelijke knelpunten. Daar spelen ze nu verder op in bij de voorbereiding op Brexit.

Brexit Durf te Vragen Bijeenkomst

Anton heeft inmiddels veel gelezen over Brexit en denkt redelijk op de hoogte te zijn van de gevolgen die het kan hebben. Toch vindt hij het goed om met elkaar de kennis te delen. "Wat mij verbaasde tijdens de Brexit Durf te Vragen bijeenkomst, is dat we zelfs moeten nadenken over onze dataservers. De server-hosts voor zowel ons DMS systeem als SAP staan in Londen. Als het VK de EU verlaat, kan het zijn dat die niet meer voldoen aan Europse wetgeing."

Anton geeft aan dat Leco hier al mee bezig is en dat hij het moederbedrijf in de VS nu kan informeren over deze gevolgen.

Analyseer de knelpunten

"Mijn tip voor andere bedrijven is om ook de supply-chain goed in kaart te brengen en en de knelpunten te analyseren. Het is belangrijk om nu al het gesprek aan te gaan met je logistieke partners."

Wilt u zich ook goed voorbereiden?

Doe dan de Brexit Impact Scan. Hierin komen alle hierboven genoemde zaken ook terug. Het is een praktische tool met informatie en advies gericht op uw eigen onderneming en branche. Heeft u daarna nog advies nodig? Vraag een Brexit-voucher aan. Met de voucher krijgt u subsidie voor advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor uw onderneming.