Brexit heeft gevolgen voor de transportsector. En voor u!

Stel, uw bedrijf maakt modieuze rugzakken. En u biedt ze aan in een online warenhuis, laten we het DepartmentStore noemen. Klanten in het Verenigd Koninkrijk bestellen regelmatig die blauwe rugzak uit uw collectie. Weet dan dat na Brexit het een en ander verandert bij het transport van die rugzak. Niet alleen uw klanten in het VK merken dat, maar u ook.

ro-ro-ship

Een Brits ro-ro schip

Zomaar met een vrachtwagen vol pakketten naar het Verenigd Koninkrijk rijden is na Brexit niet meer zo eenvoudig als het nu nog is.

Nu verlaat de blauwe rugzak uw magazijn en gaat mee met de vrachtwagen naar Rotterdam. Daar rijdt de vrachtwagen van - in dit voorbeeld – DepartmentStore met misschien wel 100 verschillende pakketten een schip op. In de haven van bijvoorbeeld Felixstowe verlaat de vrachtwagen het schip. Nu komen er nog weinig handelingen kijken bij dit zogeheten ro-ro (roll on roll off) transport. Bijna alle overzeese handel met het VK gaat via ro-ro transport.

Hoe lang moet uw rugzak wachten aan de grens?

Dat verandert als het Verenigd Koninkrijk na Brexit geen EU-land meer is en er een uitgebreide douanecontrole komt. Uw blauwe rugzak (met de door u aangeleverde juiste douanepapieren) zit dan bij ro-ro transport in de vrachtwagen in slechts 1 van de 100 pakketten van verschillende merken, kledingzaken of heel andere producten, zoals een partij kaas. Met zo’n diverse lading is de kans groot dat één van de pakketten de aandacht trekt van de douane en moet stoppen voor controle. In het vervelendste geval heeft u zelf niet de juiste export- of douanepapieren meegegeven en is uw pakketje de oorzaak van de controle.

Na Brexit wordt de vrachtwagen waarschijnlijk dus langer staande gehouden. Want alleen al de controle op de juiste papieren kan dan al zo’n 1,5 minuut per vrachtwagen duren. In de havens zijn daarvoor dan extra parkeerplaatsen nodig voor vrachtwagens, terwijl ze op de douane wachten.

Dit alles zorgt voor vertraging, oponthoud, lange files en hogere kosten voor het transport. En bij gemengd transport bent u dus ook afhankelijk van de juiste documenten van de meereizende producten van anderen in dezelfde vrachtwagen.

Ook kan het zijn dat DepartmentStore minder afvaarten per dag kan halen om uw rugzakken te vervoeren. Dat kan het uw hele leveringsschema in de war schoppen. Bij just-in-time delivery en bederfelijke waren moet u hier ook zeker rekening mee houden.

Douane in de haven van Rotterdam

Douane in de haven van Rotterdam

Zorg dus dat u de juiste papieren heeft

Wat kunt u nu doen? Ga na wat langere wachttijden inhouden voor uw bedrijf en wees u ervan bewust dat u vaak zelf moet zorgen voor de juiste papieren voor een snelle en goede afhandeling. Hoewel de Brexit-onderhandelingen nog aan de gang zijn, weten we namelijk al zeker dat ondernemers bij elk toekomstscenario te maken krijgen met de douane. Het VK verlaat de EU, dus bereid u voor op zakendoen met een land buiten de EU. Belangrijk is dat u nu nagaat wat de douaneformaliteiten voor u gaan betekenen. Want een transporteur regelt ze dus in principe niet; daar bent u zelf verantwoordelijk voor.

En dat regelen kost ook uren en dus geld. U kunt hiervoor ook een expediteur inschakelen. Bedrijven die handeldrijven buiten de EU en daarom te maken hebben met de douane doen dat vaak. Een expediteur bemiddelt om te zorgen dat het transport snel en efficiënt verloopt en regelt ook de douaneformaliteiten - vaak wel op basis van door u aangeleverde informatie en documentatie. Bekijk alvast wat u allemaal moet regelen qua douaneformaliteiten en hoeveel personeelsuren dat kost. Het kan voordeliger zijn als een expediteur dit voor u doet.

Hoe meer er nodig is, hoe duurder transport wordt

Een bijkomende verandering na Brexit is dat de transportsector ook last krijgt van het einde van het vrij verkeer van personen en diensten tussen EU-landen. Als een vervoerder uit de EU uw blauwe rugzak vervoert, moet die aan allerlei regels voldoen voor het leveren van diensten. De vervoerder moet dan een ritmachtiging aanvragen om vervoer naar het VK te mogen uitvoeren. En ook de regels voor bestuurderscertificaties en kwalificaties van chauffeurs veranderen. Hoe meer er nodig is om uw blauwe rugzak te versturen, hoe hoger de transportkosten.

Man met rugtas bij metrostation in Londen

Wilt u zich ook goed voorbereiden?

Houdt dus rekening met deze veranderingen, langere levertijden, douaneformaliteiten en met de financiële gevolgen. Ga nu na wat de veranderingen door Brexit voor u inhouden. Dan kunt u daar ook alvast aan denken bij uw begrotingen en prijsbepalingen.

Het Brexitloket helpt u daarbij. Wilt u controleren wat u nog moet doen om u voor te bereiden op Brexit? Wilt u weten of er nog onverwachte gevolgen voor u zijn? Doe dan de Brexit Impact Scan. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Heeft u behoefte aan advies? Vraag dan een Brexit-voucher aan. Met de voucher krijgt u subsidie voor advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor uw onderneming.