BMW helpt toeleveranciers met voorbereiding Brexit

Als u straks onderweg bent in de auto of op de fiets, heeft u grote kans dat u meer dan 1 BMW tegenkomt. Bedenk dan dat in die auto waarschijnlijk verschillende onderdelen uit het Verenigd Koninkrijk zitten. Brexit heeft dus grote gevolgen voor BMW. Het bedrijf bereidt zich al 2 jaar voor en helpt de toeleveranciers om dat ook te doen.

Werknemers in een fabriek van BMW

Een auto bevat onderdelen uit verschillende landen. BMW maakt zijn auto’s en de onderdelen daarvoor vooral in fabrieken in Duitsland, maar de BMW Group produceert ook de echte Britse merken Mini en Rolls Royce in het VK én in Nederland. De onderdelen gaan dus over en weer tussen het VK en de EU, of worden aangeleverd door kleinere bedrijven van over de hele wereld.

Zelfs in het meest gunstige Brexitscenario krijgen die leveranciers al te maken met de douane. Ook bij een handelsakkoord met minimale handelsbarrières, zoals bijvoorbeeld tussen de EU en Noorwegen, moeten ondernemers douaneaangifte  gaan doen. Het VK wil nu eenmaal uit de interne markt en de douane-unie stappen.

Mini fabriek in Oxford

‘Hoe beter voorbereid, hoe soepeler het transport’

BMW hield een wereldwijde enquête onder zijn duizenden leveranciers. Daaruit bleek dat ongeveer de helft nog geen ervaring heeft met de douaneformaliteiten die komen kijken bij het zakendoen met een land buiten de EU. Stephan Freismuth, Customs Manager bij BMW, heeft hier een eenvoudige verklaring voor. ‘Gewoon omdat het nooit nodig was bij handel met het VK.’ 

Dat deed BMW realiseren dat het tijdens de eigen Brexit-voorbereiding ook de leveranciers op weg moet helpen. Freismuth: ‘Hoe beter ze zijn voorbereid op alle douaneformaliteiten, hoe soepeler het transport kan verlopen. Dat is het doel.’

Lange controles en oponthoud aan de grens zijn het gevolg als de toeleveranciers hun douanepapieren niet orde hebben. Dat kan het productieproces danig in de war schoppen. Veel producten moeten namelijk ‘just-in-time’ geleverd worden in de BMW-fabrieken. Freismuth: ‘De toeleveranciers moeten dus goed weten wat ze moeten doen om oponthoud te voorkomen.’

Voorbereiding op het worst case scenario

Hoewel de Brexit-onderhandelingen tussen het VK en de EU nog in volle gang zijn, roept BMW hun toeleveranciers op om zich voor te bereiden op het worst case scenario, een cliff edge Brexit. Dat is een Brexit zonder handelsafspraken en zonder overgangsperiode.

Freismuth: ‘Ze moeten er bewust van zijn dat Brexit écht gebeurt en een cliff edge mogelijk is. En dan kan het altijd nog meevallen.’

Hoe helpt BMW bij de voorbereiding?

  1. BMW stuurde de bedrijven in hun waardeketen een informatiepakket. Daarin leggen zij de Brexit-onderhandelingen uit en geven tips voor de voorbereidingen. Alles om hen bewust te maken van het feit dat Brexit er echt aankomt. Freismuth: ‘We leggen alle douanezaken uit voor de export naar en import uit een land buiten de EU. Van aangifte, tot inklaring tot het aanvragen van een AEO-status.’
     
  2. BMW laat het niet alleen bij toezenden van informatie. Het bedrijf organiseert ook Supplier Days in Duitsland en het VK. Dat zijn evenementen voor de toeleveranciers. Die kunnen daar al hun vragen stellen. De leveranciers krijgen ook toegang tot een online database met alle vragen en de bijbehorende antwoorden van BMW. Deze database wordt aldoor geüpdatet.
     
  3. Maar de toeleveranciers van BMW hebben ook weer hun eigen toeleveranciers. En BMW benadert hen ook. Freismuth geeft aan dat dat best lastig is. ‘We proberen ze te bereiken via evenementen van brancheorganisaties en kamers van koophandel. Het belangrijkste is dat onze leveranciers hun toeleveranciers alle kennis en informatie doorgeven die ze van ons krijgen.’

Het helpen van de leveranciers is slechts onderdeel van een veel groter project van BMW, ter voorbereiding op Brexit. Een speciaal Brexit-team daar sinds het Brexit-referendum mee bezig.

De vier tips van BMW voor ondernemers die te maken krijgen met Brexit:

  • Kom er achter of je ergens in je waardeketen zaken doet met het VK;
  • Bereid je voor op de douaneformaliteiten met een land buiten de EU – wat zijn de procedures voor import en export?
  • Bedenk dan of je een expediteur inschakelt of zelf de douaneformaliteiten kan doen;
  • Wacht niet met contact zoeken met instanties die kunnen helpen met het regelen van douanezaken.

Wilt u zich ook goed voorbereiden?

Het Brexitloket kan u helpen. Wilt u controleren wat u nog moet doen om u voor te bereiden op Brexit? Wilt u weten of er nog onverwachte gevolgen voor u zijn? Doe dan de Brexit Impact Scan. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Heeft u behoefte aan advies? Vraag dan een Brexit-voucher aan. Met de voucher krijgt u subsidie voor advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor uw onderneming.