Wordt na Brexit 'de puinhoop' nog groter?

Een schoonmaker op een kantoor in Londen gooit zakken afval in een grote stortbak. Er is kans dat het afval een paar dagen later bij u in de buurt verwerkt wordt. Nederland is namelijk de grootste importeur van brandbaar afval in de Europese Unie. Attero is een van de grote Nederlandse afvalenergiecentrales. Dit internationale bedrijf verwerkt afval gericht op het terugwinnen en hergebruiken van energie. Na Brexit verandert het een en ander voor hen.

Attero vuilstort

Attero afvalmanagement

Beeld: Attero

Ruim een miljoen ton afval in Nederland komt uit het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Italië. Attero is marktleider op de Nederlandse markt. Aldus een trotse Peter van der Kraan, commercieel manager van de afval-energiecentrales: 'Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn belangrijke markten voor ons. We importeren zo’n 50 - 80 trailers per dag en verwerken 1 á 2 schepen per week. Zo vullen we een groot deel van onze vrije capaciteit in de centrales.'

Het VK heeft zelf niet voldoende recycling- en verwerkingscapaciteit en moet dus ergens storten. Veel afval maakt daarom de reis naar Nederland. Attero heeft een team opgericht om zich voor te bereiden op het vertrek van het VK uit de EU. Van der Kraan zit in dat team: 'Bij het storten van afval komen veel methaanemissies vrij met een sterk negatief effect op het klimaat. Het is dus heel belangrijk dat na Brexit de handel in afval zo geruisloos mogelijk doorgaat. Hoop en verwachting zijn wel dat het VK zich ook na de Brexit committeert aan EU-richtlijnen. Maar ook dan is het belangrijk voor ons om goed voorbereid te zijn op de gevolgen van Brexit'.

Ter voorbereiding deed Attero de Brexit Impact Scan. Omdat het bedrijf al enige tijd bezig is met de voorbereidingen, kon Van der Kraan de Scan als soort checklist gebruiken. Uit de Scan kwamen een aantal aandachtspunten naar voren:

Peter van der Kraan - Attero

Peter van der Kraan

Beeld: Attero

Voorbereiden op douanezaken

Attero bereidt zich onder meer voor op de douaneformaliteiten. Want die komen sowieso terug, wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook is. Ook in het meest gunstige scenario moet u als ondernemer weer douane-aangifte doen. Als uw douanezaken op orde zijn, is de kans groter dat het transport soepel blijft verlopen.

Van der Kraan hoopt dat de douane ook voorbereid is: 'Ook dat is nodig voor een goede doorstroom. Ik merk alleen iets van de voorbereidingen van de Nederlandse douane. Die zijn proactief bezig met voorlichting en nemen extra personeel aan. Ik hoop dat ze daar in het VK ook goed mee bezig zijn. Anders verwacht ik grote problemen met de aanvoer van onze grondstoffen. En dat heeft negatieve gevolgen voor onze bedrijfsvoering.'

Lange rijen met afval

Oponthoud aan de grens kan zorgen voor langere rijen met afval aan de grens. 'Stel je voor; lange wachtrijen met afval door extra douanecontroles. Ik hoop op handhaving van de huidige wetgeving en internationale overeenkomsten'.

Volgens Van der Kraan is het transport van afvalstoffen uit het VK nu prima geregeld. 'Maar bij verandering gaan de transportkosten zeker stijgen. Aan wie we dit doorbelasten is nu nog een grote vraag', zegt Van der Kraan.

Van der Kraan weet ook dat Attero te maken kan krijgen met andere Europese voorschriften voor het vervoer van afval naar een land buiten de EU. Daarvoor moet u straks een kennisgeving indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, met een bankgarantie. Als hier iets misgaat, kan dat ook weer vertraging opleveren. Bereidt u dus voor op de voorschriften voor vervoer buiten de EU. Meer hierover is te vinden op Ondernemersplein.nl.

Veranderende invoerrechten

Attero houdt ook er ook rekening mee dat de invoertarieven kunnen veranderen. Het VK wil uit de interne markt en de douaneunie stappen. Als er geen handelsafspraken gemaakt worden tussen het VK en de EU gaan de regels van de World Trade Organization gelden. Dan wordt het net als handel met bijvoorbeeld China en gaan andere invoerrechten gelden.

U berekent invoerrechten over de prijs van de goederen, plus de vervoers- en eventuele verzekeringskosten tot aan de grens (of haven) van binnenkomst in de EU. Van der Kraan ziet het al voor zich: 'Dan werken de eventuele invoerrechten kostprijsverhogend. Wij gaan er dan ook van uit dat er geen invoerbelasting betaald hoeft te worden.'

Van der Kraan hoopt echter op een deal: 'Of in ieder geval op een 0% tarief. En als er toch invoerrechten komen, wie betaalt deze dan? Dit gaat ongetwijfeld ten koste van onze marge en het milieu. Ik voorzie dat we extra en nieuwe afspraken moeten maken over onze bestaande contracten.'

Van der Kraan hoopt op een gunstige uitkomst van de onderhandelingen voor zijn sector. Daarom geeft hij graag input aan de overheid en brancheorganisaties. 'Zowel letterlijk als figuurlijk hoop ik niet dat 'de puinhoop' groter wordt. Handelsbarrières en invoertarieven passen niet bij een CO₂-arme circulaire economie'.

De 5 Brexit-tips van Van der Kraan:

  • Doe de Brexit Impact Scan. 'De Impact Scan geeft u handvatten over de gevolgen die Brexit voor uw bedrijf kan hebben. Deze zie ik ook als signaalfunctie'.
  • Zet de Brexit-voucher in. 'Deze gebruik ik voor juridisch advies voor onze contracten'.
  • Sluit je aan bij een brancheorganisatie. 'Attero is lid van de RDF Industry Group. Deze vertegenwoordigt de hele keten en komt op voor de belangen van de sector. Ook houden ze u op de hoogte van de voortgang van het Brexit-proces'.
  • Kijk naar uw contracten en bepaal de impact bij een cliff-edge Brexit.
  • Signaleer en communiceer problemen naar de overheid en brancheorganisaties. Collectief sta je sterker!

Behalve deze tips kunt u met uw vragen ook terecht bij de medewerkers van het Brexitloket. Neem contact met ons op.