Made in the EU – or not?

Het certificaat van oorsprong. Dat toont aan waar een product gemaakt is. U kent het vast, bijvoorbeeld als u producten exporteert en gebruik maakt van lagere invoerheffingen op grond van een handelsakkoord – mits uw producten voor een bepaald percentage in de Europese Unie worden geproduceerd. Stel dat een deel van uw product in het Verenigd Koninkrijk gemaakt wordt. Dan gaat het een en ander veranderen, omdat het VK straks de EU verlaat.

Brexit puzzel

Waar kunt u nu al rekening mee houden? We stelden de vraag aan Martin van der Weide, beleidsmedewerker Exportdocumenten bij KVK.

De EU heeft handelsakkoorden met een aantal landen en groepen van landen. Door die afspraken verlenen de landen elkaar mogelijk korting of vrijstelling op invoerrechten bij wederzijdse invoer van goederen. Na Brexit vervalt dat voordeel misschien, want we weten nog niet wat de EU en het Verenigd Koninkrijk afspreken.

In een handelsakkoord staat per product hoeveel procent van een goed in de EU geproduceerd moeten worden om gebruik te mogen maken van de lagere invoerheffing.

De EU heeft zo'n afspraak over preferentiële oorsprong bijvoorbeeld met Zwitserland.

De impact kan behoorlijk doorwerken

Bijvoorbeeld, het fictieve bedrijf Machina BV  produceert verpakkingsmachines in Delft. Maar de elektromotor in de machines komt van een ander bedrijf, uit Leeds in Engeland.

Machina exporteert naar Zwitserland. Na Brexit is het Verenigd Koninkrijk geen lid meer van de EU, dus telt de elektromotor niet meer mee voor deze minimale productie in de EU. Dan kan het zijn dat Machina bij de export naar Zwitserland geen aanspraak meer kan maken op de korting.

“De impact kan dan groot zijn,” zegt Van der Weide, “en kan behoorlijk doorwerken. Lijkt uw situatie hierop, ga dan alvast na wat dit voor u kan inhouden. Bij een cliff-edge Brexit kan het voor Machina bijvoorbeeld wellicht handiger zijn om de elektromotoren uit een ander land te halen. Of om de productie anders in te richten.”

Voorbeeld uit de praktijk

Een oplossing uit de praktijk; autogigant BMW heeft behalve in Duitsland ook fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Op dit moment is er veel uitwisseling van onderdelen tussen de landen. Het maakt nu niet uit, want het zijn beide EU-landen. Maar in voorbereiding op Brexit richt BMW de productie van hun onderdelen en eindproducten in Duitsland op landen waarvoor preferentiële oorsprong uit de EU geldt. De productie in het Verenigd Koninkrijk richt  zich dan op de rest van de wereld.

Met andere woorden, in de auto's die in Duitsland gemaakt worden zitten dan voornamelijk Duitse of EU-onderdelen. En in de auto's die in het Verenigd Koninkrijk gemaakt worden voornamelijk Britse of non-EU-onderdelen. Zo kan de productie toch door blijven gaan in beide landen. Lees ook het interview met BMW over de voorbereiding van hun toeleveranciers.

Invoerrechten in het Verenigd Koninkrijk

Stel nu dat de elektromotoren-fabriek in Leeds van Machina zelf is. Maar de ventilator in zo'n elektromotor komt dan weer uit Delft. Moet Machina daarvoor dan invoerrechten betalen na Brexit?

“Als het VK en de EU kunnen afspreken dat in het VK preferentieel EU-oorsprong geldt, zal het wel meevallen. Net als bij Zwitserland. Maar komt een ander onderdeel bijvoorbeeld uit China, dan valt dat niet onder diezelfde handelsovereenkomst. En is de korting op de invoerrechten niet mogelijk”. Met alle gevolgen van dien.

Bekijk de informatie die er al is

Wat de afspraken met tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU ook worden, dat het VK de EU verlaat is zeker. Als u geen ervaring heeft met zakendoen buiten de EU, verdiep u dan nu al in de regels rondom importeren en exporteren van goederen en diensten buiten de EU.  “Bekijk de informatie die er al is,” zegt Van der Weide, “KVK zet de regels op een rij”:

“En bekijk welke douanezaken veranderen”, aldus Van der Weide. Op de website van de douane vindt u meer over de douanezaken na Brexit. Als het VK de EU verlaat, gaan er andere douaneregels voor de handel met het VK. Houd ook daar vast rekening mee. Na Brexit moet u aangifte doen als u goederen uit het VK invoert of vervoert binnen de Unie. Of als u goederen uitvoert naar het VK.

Impact Scan en Brexit-voucher

Wilt u controleren wat u nog moet doen om u voor te bereiden op de Brexit? Wilt u weten of er nog onverwachte gevolgen voor u zijn? Doe dan de Brexit Impact Scan! Of neem contact op met het Brexitloket. Onze medewerkers staan u graag te woord.

Of vraag een Brexit-voucher aan. Met de voucher krijgt u subsidie voor advies over alternatieve markten en de gevolgen van Brexit voor uw onderneming.