Honderden extra parkeerplekken bij ferryterminals Rotterdam

Er komen honderden extra parkeerplekken voor vrachtwagens bij de ferryterminals in het Rotterdamse havengebied. Vrachtwagens worden daar automatisch heen geleid als hun lading niet vooraf digitaal is aangemeld via het havencommunicatiesysteem Portbase. Zo kan het goederenvervoer naar het Verenigd Koninkrijk zo soepel mogelijk blijven doorstromen na een no deal-Brexit.

Vrachtwagens haven Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeenten Rotterdam en Vlaardingen en Rijkswaterstaat zorgen voor vijf tijdelijke parkeerlocaties. In totaal bieden zij plek aan zo’n 700 vrachtwagens.

Bufferlocaties

Op deze parkeerplaatsen kunnen de vrachtwagenchauffeurs in overleg met hun opdrachtgever of transportplanner dan zorgen dat hun lading goed wordt aangemeld. Tot die tijd krijgen ze geen toegang tot de ferryterminals.

In principe zijn deze vijf locaties voldoende. Als blijkt dat het niet zo is, hebben de partijen extra overloopgebieden achter de hand.  Ook heeft Rijkswaterstaat in overleg met alle partijen verkeerscirculatieplannen gemaakt voor een goede doorstroming.

Brancheorganisaties evofenedex en Transport & Logistiek Nederland staan positief tegenover deze maatregel.

Lees hierover meer bij evofenedex.

Meer over deze en andere voorbereidingen van de overheid op Brexit vindt u bij Rijkswaterstaat.

Evovenedex - bufferparkeerlocaties