"Brexit brengt alle expertises bij elkaar"

Bij de verschillende overheidsorganisaties zitten veel telefonische medewerkers klaar om vragen van ondernemers over Brexit te beantwoorden. Samen werken zij voor het overkoepelende Brexitloket. Zoals ook Dol Soon Mulder van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en Marc Groothuijse van KVK. We spraken met hen over de onderlinge samenwerking en hoe de ondernemer zich kan voorbereiden: “Je kan nu al veel doen; dat is niet afhankelijk van de politieke situatie in het Verenigd Koninkrijk.”

Publicatiedatum: 2 december 2019

Wanneer u het Brexitloket-telefoonnummer belt, krijgt u een keuzemenu, en achter elke keuze zit een overheidsorganisatie. Denk aan de Douane, Belastingdienst, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), KVK en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Al deze organisaties werken nauw samen als partners om ondernemers verder te helpen. Het Brexitloket is een initiatief van de hele Rijksoverheid, maar met name van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken en Klimaat. RVO.nl en KVK zijn door hen aangewezen om het loket te coördineren.

Alle expertises komen samen

Dol Soon Mulder van RVO.nl is al 2 jaar coördinator van het Brexitloket-telefoonteam en was vanaf het eerste uur betrokken bij de oprichting in maart 2018. Toen werden naast het telefoonteam ook de website Brexitloket.nl en de Brexit Impact Scan gelanceerd. Dol Soon zegt dat dat ze de oprichting toen binnen ongeveer een maand voor elkaar hebben gekregen: ”Iedereen zag er de noodzaak van in en dan is er ineens veel mogelijk.”

Volgens Dol Soon is de manier waarop alle organisaties samenwerken om ondernemers te helpen met antwoord op hun vragen uniek. Alle overheidsorganisaties zitten volgens haar nu echt op 1 lijn. En voor Brexit komen alle expertises samen: "Van douanezaken tot certificering voor landbouwproducten, van transport tot Brits personeel. Samen willen we ondernemers zo goed mogelijk te woord staan."

De telefonische adviseurs van de Douane en de Belastingdienst beantwoorden de meeste vragen, licht Dol Soon toe. Dat komt omdat er veel gaat veranderen op douanegebied als het VK straks niet meer bij de EU hoort. De adviseurs van RVO.nl geven antwoord op iets meer specialistische vragen: "Bijvoorbeeld een museum dat kunst uitleent aan een museum in Londen. Kunnen ze die na Brexit nog gemakkelijk terughalen?"

"Brexit raakt meerdere afdelingen binnen een organisatie."

Voordelen van samenwerking

Dat de verschillende partnerorganisaties elkaars expertise nodig hebben, zorgt ervoor dat ze ook regelmatig met elkaar om de tafel zitten. En hun ervaringen delen. Dat maakt het maken van gezamenlijke afspraken makkelijker. Zodoende zijn de richtlijnen voor alle partners achter het Brexitloket al 2 jaar duidelijk.

Marc Groothuijse, adviseur bij KVK, legt uit welke voordelen dat heeft voor ondernemers: "Als wij het antwoord niet hebben, of meer willen weten, kunnen wij de persoon doorverbinden naar de juiste organisatie. Als overheid geven we over de hele linie gelijkwaardige informatie. Zo leggen alle organisaties ondernemers uit dat ze moeten onderzoeken hoe het voor hun bedrijf zou zijn om met 'derde land' zaken te doen. "Hoe dan ook wordt Verenigd Koninkrijk een land buiten de EU, zoals er nu ook zoveel landen buiten de EU zijn. Daar kun je je dus al op voorbereiden."

De meeste vragen die Marc krijgt, gaan over import en exportdocumenten.

"Ik probeer tijdens een gesprek ook altijd duidelijk te krijgen wat de beller precies doet binnen de organisatie," zegt Marc, "want zo kan ik echt gericht helpen."

Daarbij stelt hij ook de vraag of hij wel degene is die hem of haar het beste kan adviseren. Of moeten ze bijvoorbeeld doorverbonden worden met de Douane of Belastingdienst? Daar laat hij het niet bij: "Ik zeg ook altijd dat de beller alle informatie kan delen met andere afdelingen binnen de organisatie, als dat nodig is. Want Brexit raakt meerdere afdelingen."

Brexitloket Klantcontact

Brexitmoeheid?

Na meerdere stemmingen in het Lagerhuis over een deal of no deal-Brexit, en na 3 keer uitstel van de Brexitdatum, zijn ondernemers behoorlijk Brexitmoe. "Dat snappen we heel goed”, zegt Dol Soon, "ook wij zijn hier toch al zo’n 2 jaar mee bezig."

"Toch moeten ondernemers niet aarzelen om hun vragen aan ons te blijven stellen", zegt Dol Soon. Die proberen ze met alle partners zo duidelijk en concreet mogelijk te beantwoorden. Met praktische tips. Dol Soon: "Want wat de situatie ook wordt, je kunt nu bijvoorbeeld al een douanenummer aanvragen, alvast nadenken over een douane-expediteur of uitzoeken wat er gaat veranderen voor je Britse personeel."

"Breng in kaart wat Brexit voor jouw bedrijf betekent. Dat kan makkelijk met de Brexit Impact Scan"

Niet wachten op definitieve zekerheid

Dol Soon en Marc hebben er begrip voor dat ondernemers op definitieve zekerheid wachten (wordt het een deal of no deal-Brexit?), maar dat brengt wel dat enig risico met zich mee. Want die zekerheid is er pas op het allerlaatste moment.

"Als het uitdraait op een no deal, dan is Brexit er echt van de ene op de andere dag," zegt Marc, "en dan vallen we voor de handel met het Verenigd Koninkrijk abrupt terug op de WTO-regels. Als je dan niet weet wat je moet doen, heb je echt een probleem."

Dol Soon vult aan: "Het eenvoudigste wat je nu al kunt doen, zonder jezelf op kosten te jagen, is in kaart brengen wat Brexit voor jouw bedrijf betekent en wat je zou moeten doen ná Brexit. En dat kan makkelijk met de Brexit Impact Scan."

Kortom, ook na 2 jaar blijft boodschap van de Rijksoverheid: bereid u nu al voor. En dat hoeft u niet alleen te doen. We doen het samen en wij staan voor u klaar.

Neem contact met ons op

Twijfelt u nog over wat de gevolgen van Brexit kunnen zijn op uw handel? Wilt u graag hier met iemand over sparren? Neem dan contact op met een van onze telefonische medewerkers bij het Brexitloket om uw vraag daar te stellen. Wij zijn u graag van dienst!

Brexitloket aan het woord

Tegen het einde van een veelbewogen Brexit-jaar nemen we de tijd  om te laten zien wat de mensen achter het Brexitloket voor u doen. Wat doen zij zoal en hoe hebben zij de afgelopen Brexitperiode ervaren?