De Douane keert terug (en dat heeft gevolgen voor uw handel)

Na 27 jaar van afwezigheid keert de Douane vanaf volgend jaar weer terug in de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk (VK). Iemand die hier veel van af weet, is Harry Mulder van het ministerie van Financiën. Hij is expert op het gebied van Europese douanewetgeving. ‘Een goede voorbereiding kan echt veel geld schelen!’

Publicatiedatum: 9 juli 2020

2 jaar geleden interviewden we Harry Mulder al en vroegen we hem hoe Brexit het zakendoen gaat veranderen. Intussen is Brexit sinds 1 februari 2020 een feit. En is het duidelijk geworden dat de afgesproken overgangsperiode niet verlengd gaat worden.

vanaf 1 januari 2021: de Douane keert terug

Het staat nu dus vast: vanaf 1 januari 2021 krijgen bedrijven bij het zakendoen met het VK te maken met de Douane. Een mooi moment voor een nieuw gesprek met Harry Mulder over de gevolgen van Brexit. Uiteraard gaat dat in deze coronatijden via een video-call.

Harry Mulder

Brexit is een beetje alsof je de tijd terugdraait naar 1993, legt Mulder uit vanuit zijn thuiskantoor. Tot die tijd was de Douane in Europa onderdeel van het reizen.

Mulder: “Zelfs als je met je personenauto de grens met Duitsland wilde oversteken, kwam je controle tegen.”

Nu kan een auto met goederen nog zonder uitgebreide douanecontrole de ferry op en af gaan maar dat verandert zodra de overgangsperiode afgelopen is.

Brexit zorgt ervoor dat veel douanezaken terugkeren in de handel van en naar het VK. Zaken waar ondernemers mee te maken krijgen en misschien, ondanks alle communicatie hierover, nog niet helemaal op zijn voorbereid.

Harry Mulder geeft u enkele tips voor om hiermee om te gaan.
“Een goede voorbereiding kan echt veel geld schelen.”

1. Vraag een EORI-nummer aan

Een EORI-nummer is een identificatienummer. Die heb je nodig als je zakendoet met de Douane. Zonder EORI-nummer kun je straks, na 1 januari 2021, geen zaken importeren uit of exporteren naar het VK.

Mulder zegt dat het belangrijk is dat bedrijven dit nummer aanvragen.
“Als bedrijven geen EORI-nummer hebben aangevraagd, zullen ze ook nog niet hun hele goederenstroom hebben doorgenomen.”

2. Kijk de hele keten na

Dat is dan ook de volgende tip: controleer je goederenstroom. In zijn interview riep Harry Mulder 2 jaar geleden ondernemers ook al op om die te controleren. Is dat gebeurd? “Ja… maar we hebben nog steeds het idee dat te veel ondernemers nog niet naar de hele keten hebben gekeken.”

Mulder geeft het voorbeeld van export van goederen naar Canada. De EU heeft een overeenkomst met Canada. Goederen van oorsprong uit de EU kunnen met een verlaagde of nul tarief in Canada worden ingevoerd. Maar let op: zijn er onderdelen uit het VK in de goederen verwerkt? Dan kan het zomaar zijn dat er te veel onderdelen uit VK zijn verwerkt. “Dat betekent dat jouw product geen product meer van EU-oorsprong wordt gezien, en je je goederen dus niet meer met het Verlaagde of nul tarief kunt importeren in Canada.”

'Te veel ondernemers hebben nog niet naar de hele keten gekeken."

Een ander voorbeeld is als je bloemen importeert uit Kenia en vervolgens een deel ervan doorstuurt naar het VK. Dan moet je bij de invoer douanerechten betalen. Mulder: “Stuur je ze na 1 januari 2021 door naar het VK? Dan moet je in het VK opnieuw douanerechten betalen. Dan betaal je dus 2 keer.”

3. Besef dat er sowieso douaneformaliteiten komen tussen de EU en het VK

De douaneformaliteiten, die komen er sowieso, legt Mulder uit. “Stel je voor, dat het prachtigste vrijhandelsakkoord wordt afgesloten de komende maanden! Dan nog moet je van elke invoer en uitvoer je douaneformaliteiten gaan vervullen. Wel of geen handelsverdrag, de douaneformaliteiten komen er op 1 januari 2021.”

Douane keert terug Douanebeambte op de uitkijk
Douanebeambte op de uitkijk

4. Vraag bij import uit het VK codenummer art 23 bij de omzetbelasting aan

Met een verleggingsnummer codenummer art 23 verleg je de betaling btw naar de binnenlandse aangifte.

Dat heeft financiële voordelen, legt Mulder uit. “Als je eerst btw moet voorschieten, en pas drie maanden later terugkrijgt, ben je veel van je cashflow kwijt. Vraag je zo’n verleggingsnummer aan, dan hoef je op moment van invoer niet te betalen. Dan houden bedrijven dat geld in kas om er zelf dingen mee te doen.”

5. Doe de Brexit Impact Scan en neem de brieven van de Douane en de Belastingdienst goed door

Mulder adviseert ondernemers ook van harte om de Brexit impact scan te doen om zo in kaart te krijgen waar ze eventueel nog niet aan gedacht hebben. “Uit de praktijk blijkt dat nog lang niet alle bedrijven alle stappen hebben gezet.”

Daarnaast adviseert hij de bedrijven om de brieven die de Douane en omzetbelastingen sturen goed door te nemen. “Lees die aandachtig en get ready for Brexit!”

Kortom: laat je niet verrassen door Brexit.