Nieuwe initiatieven helpen bij de voorbereiding op Brexit

De nieuwe Brexit-datum 31 oktober 2019 is minder dan een maand van ons verwijderd. Wat heeft de Nederlandse overheid tijdens de zomer gedaan? En wat merkt u daarvan als ondernemer?

Niet alle ondernemers weten het, maar er wordt achter de schermen veel werk voor hen verricht door de Nederlandse overheid. Een speciale eenheid in Den Haag bereidt samen met alle ministeries Nederland grondig voor op Brexit: de Coördinatie Eenheid voor Contingency & Preparedness.

In maart spraken we al met de programmadirecteur van deze eenheid, Marlouke Durville, en nu nemen we weer polshoogte. Durville: “We hebben niet stilgezeten tijdens de zomer.”

Marlouke Durville - CECP

Marlouke Durville - CECP

Kun je kort uitleggen wat de Nederlandse overheid afgelopen zomer heeft gedaan in de voorbereiding op Brexit?

Marlouke Durville: “De grote lijnen hadden we allemaal wel in beeld. Maar sinds het uitstel van maart hebben we de puntjes op de i gezet. We hebben alles nagelopen en overal gecheckt of we niets zijn vergeten.

“Belangrijk is dat een grote wervingsactie bij de Douane en de NVWA door is gegaan. Door het uitstel is men ook beter getraind. En er zijn een paar nieuwe initiatieven.”

"Zorg dat al het papierwerk goed geregeld is, zodat de chauffeur niet de dupe is."

Kun je wat meer vertellen over die nieuwe initiatieven?

“We waren al meer dan een jaar bezig om te zorgen dat ondernemers in Nederland zich bewust werden van de gevolgen van Brexit. De afgelopen maanden hebben we ons ook gericht op ondernemers in andere EU-landen. Dat doen we samen met de Belgen en de Fransen. De meeste handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU loopt namelijk door de havens van onze 3 landen.

“Nederland doet veel om te zorgen dat er geen verkeersopstoppingen zijn. En we vinden het belangrijk dat ondernemers in andere landen daar ook goed op voorbereid zijn. Denk dan aan Polen, Tsjechië en Roemenië, waar veel vervoerders vandaan komen.”

Hoe zorgen jullie dat vervoerders uit die landen ook weten wat zij moeten doen?

“Als een bedrijf een lading wilt vervoeren naar het VK, moet hij of zij deze nu vooraf aanmelden in Portbase. Dat systeem gebruiken alle ferrymaatschappijen. Zo kan je van tevoren al het papierwerk regelen. Dat moet verkeersopstoppingen voorkomen.

“Portbase heeft onlangs een video gemaakt waarin dit duidelijk wordt gemaakt. Die video wordt nu ook gedeeld in de andere EU-landen. Wij hebben de overheden aldaar gevraagd om het te verspreiden onder de brancheverenigingen. Maar we willen ook graag dat Nederlandse bedrijven het verspreiden onder hun achterban. Dus hun vervoerders en expediteurs.

“Bedrijven moeten met die achterban ook goede afspraken maken over de afhandeling, zodat helder is wie wat doet. Meestal is degene die alle documenten invult en verwerkt niet degene die de vrachtwagen bestuurt. Zorg dus dat al het papierwerk goed geregeld is, zodat de chauffeur niet de dupe is en hij of zij de ferry niet zal missen. Dat moet je als ondernemer niet willen, vooral niet als je bederfelijke waar hebt of just-in-time delivery.”

Ministers Blok en Kaag bij de DFDS ferryterminal in Vlaardingen

Ministers Blok en Kaag bij de DFDS ferryterminal in Vlaardingen

In maart waren jullie ook bezig met tijdelijke parkeerplekken. Hoe staat het daarmee?

“Bij de ingang van de ferryterminal wordt het kenteken van de vrachtwagen gescand. Als dan blijkt dat het papierwerk niet in orde is, dan moet een chauffeur afslaan en eerst zijn papieren op orde brengen. We hebben gezorgd voor voldoende tijdelijke parkeerplekken buiten de ferryhavens waar ze dat kunnen regelen.

"In de zomer hebben we ons ingespannen om te zorgen dat er vóór 31 oktober nog steeds voldoende plek is. Sommige locaties werden inmiddels al voor bouwprojecten gebruikt. Met name Rijkswaterstaat heeft daar hard aan getrokken, in samenwerking met lokale bestuurders. Achter de schermen hebben zij hard doorgewerkt met verkeersregelaars en transportbedrijven, om te zorgen dat het transport soepel door kan lopen.

Dan gaat het niet alleen om de haven zelf, maar ook om de weg erheen. Indien nodig kunnen we op toevoerwegen ver vóór de havens met matrixborden en bewegwijzering in 10 talen chauffeurs straks laten weten dat ze hun papieren op orde moeten hebben voordat ze richting de haven gaan.”

Zijn ondernemers denk je nu beter voorbereid op Brexit dan voor de zomer?

“We merken dat meer ondernemers zich beter voorbereiden. Toch hebben we tijdens de zomer gewerkt aan nieuwe manieren om ondernemers te bereiken en voor te lichten. Want een no deal-Brexit blijft een reëel scenario.

“Behalve de Brexit Impact Scan bieden we nu ook een game over Brexit: de Track & Trace. Daarmee kunnen ondernemers checken of ze alles goed geregeld hebben voor het vervoer richting het VK. Ook is er een magazine (PDF, 5.7 MB) verschenen met nuttige tips en inspirerende verhalen van andere ondernemers. Én kun je luisteren naar specials Brexit-podcasts op Nu.nl, de zogeheten Wake Up Calls.”

"U komt er als ondernemer beter uit als u de gevolgen van Brexit goed in kaart heeft gebracht."

Is Nederland nu klaar voor Brexit?

“In de onderhandelingen blijven we ons met de rest van Europa inzetten voor een deal. We hope for the Best and Prepare for the Worst. Maar we zijn nu dus nóg beter voorbereid. Heel veel dingen staan klaar, maar de gevolgen van een no deal blijven zeer groot en veel dingen blijven onvoorspelbaar. We hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk van die onvoorspelbaarheid in kaart te brengen.

”Maar de overheid kan het niet alleen. Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen bij de voorbereiding. Bij een no deal is de verandering in 1 keer heel groot. Dan moeten er nog allerlei afspraken gemaakt worden. U komt er als ondernemer beter uit als u de gevolgen van Brexit goed in kaart heeft gebracht . Dus we blijven zeggen: wees u bewust van de gevolgen en zorg dat u erop voorbereid bent.”

Ook weten of u goed voorbereid bent?

Doe dan de gratis Brexit Impact Scan. Exporteert u goederen, speel dan ook Brexit Track & Trace. En laat u inspireren door de verhalen van andere ondernemers in het magazine (PDF, 5.7 MB) en in de podcasts!