"Met een goede voorbereiding ga ik gewoon Kerst vieren"

Het einde van de Brexit-overgangsperiode is nabij. Dat betekent grote veranderingen in verschillende sectoren, waaronder de chemische sector. Exportdirecteur Emile Stuy van verfbedrijf Anker Stuy: “Er zijn net twee trailers vol met verf naar het VK gegaan om in januari zeker te zijn van materiaal.”

Ondernemer aan het woord
Fabriek Anker Stuy
©Anker Stuy
De verffabriek in Terwispel.

Anker Stuy is ontstaan uit een samenvoeging van drukinkt- en verffabriek ’t Anker en Stuy Verven. Het mkb-bedrijf opereert vanuit Terwispel in Friesland. Het specialisme van Anker Stuy is een eigen laboratorium, waarmee ze de verfproductie willen vernieuwen en verduurzamen. Met bijvoorbeelde de lichtgevende verf ‘seramic lightcoating’, die gebruikt wordt voor fietspaden.

Anker Stuy verkoopt de verf in verschillende landen in Europa. Ook in het VK. Voor de export is daar een limited opgericht. Die vestiging importeert de producten vanuit de hoofdvestiging in Nederland. In het VK werken nu 5 werknemers.

Net als veel andere ondernemers wacht het bedrijf naarstig op duidelijkheid: wel of geen handelsakkoord. Maar Emile Stuy heeft geen stress: "Een goede voorbereiding is het halve werk. Ik ga gewoon Kerst vieren met mijn gezin!"

Brexit als vicieuze cirkel

Het ontbreken van duidelijkheid over een handelsakkoord vereist veel flexibiliteit bij ondernemers. Bij Anker Stuy is dat niet anders. Emile Stuy heeft bijvoorbeeld problemen bij de aanvraag van een exporteur. Zolang er geen deal is, kan hij die rijksverklaring niet gebruiken. "Een vicieuze cirkel. Zo kan niemand vooruit."

Een akkoord zou hem ook duidelijkheid geven over invoertarieven. Met een handelsakkoord heb je geen invoertarieven, legt Emile Stuy uit. "Als je dat tarief niet hoeft te betalen, scheelt je dat 6%." Lachend: "Heel bijzonder, dat er zoveel onwetendheid is, slechts 2 weken voor de deadline!"

Fabriek Anker Stuy
©Anker Stuy

EU-REACH en UK-REACH

Een belangrijk punt bij Brexit voor de chemische sector was REACH: de Europese verordening voor de productie van en handel in chemische stoffen. Volgens die verordening moeten stoffen worden geclassificeerd en veiligheidsteksten worden toegevoegd op producten. Wat zouden de gevolgen van Brexit zijn voor deze afspraken?

Voorlopig neemt de Britse equivalent UK REACH de regelgeving van EU REACH grotendeels over. Een grote opluchting voor Emile Stuy: "Ik had er niet aan moeten denken dat de hele REACH was veranderd! Onze safety-officer zou er dan wel heel druk mee zijn geweest…"

REACH EU staat voor: Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen. In sommige gevallen (en met name bij import) krijgt u wel te maken met de wijzigingen op het gebied van REACH. Bekijk de veelgestelde vragen op chemischestoffengoedgeregeld.nl en de website van de European Chemicals Agency (ECA) om te kijken of er voor uw bedrijf ook gevolgen zijn.

Klein voordeel

Het meeste werk in de voorbereiding op Brexit zat tot nu toe in de kostprijsanalyses. Die moesten gedeponeerd worden bij de KVK om een EUR 1-document aan te vragen voor preferentiële oorsprong. Stuy: "Dan moet je aantonen dat je product hier in Nederland gefabriceerd is, tenminste het grootste deel daarvan. Met bijna 400 producten in je assortiment is dat wel heel veel werk."

Er is ook een klein voordeel: "We kunnen deze kennis nu ook goed gebruiken voor onze klanten in Zwitserland en Noorwegen." Dat zijn ook landen buiten de EU.

Magazijn Anker Stuy
©Anker Stuy
Magazijn van Anker Stuy

Binnen een dag op de ferry

Anker Stuy is sowieso niet onbekend met export buiten de EU. Zo leveren zij aan Maleisië. Maar dat is wel een ander verhaal, zegt Emile Stuy. "De levering naar Indonesië is 8 weken op zee. De levering naar het VK staat binnen een dag op de ferry. Die tijd is enorm kort om alles in orde te maken."

Het is dus heel belangrijk om een goed protocol voor je orderflow te hebben, legt Stuy uit. En dat je met je douane-agenten goede afspraken maakt. "De vrachtwagen kan echt pas de ferry op als de commercial invoice gereed staat in Portbase."

Wat gebeurt er in januari 2021?

Voor de maand januari voorziet Emile Stuy grote problemen met de logistiek naar het VK: "Het wordt chaos." Anker Stuy heeft daarom in het magazijn van zijn Engelse limited voor een maand producten ingeslagen. Dat zijn 500 pallets met verf. "Als je nú nog importeert, scheelt dat eventueel dat 6% tarief. Die steek je weer in je zak."

Hij denkt dat ze er in januari veel meer tijd aan kwijt gaan zijn. "Puur aan de documentatie die erbij komt kijken om dingen naar Engeland te krijgen. Daar zit uurloon in."

Samenvattend is zijn tip aan mede-ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten dan ook: "Kijk goed naar je logistiek. Die wordt flink duurder."

Maar Stuy zal niet snel stoppen met export naar het VK. "Hoe dan ook, het is een land met 60 miljoen consumenten. Die markt verdwijnt niet."