In 5 stappen klaar voor transport naar VK

Waar moet u aan denken bij transporten naar het VK? Vijf stappen voor transporteurs die via Rotterdam per ferry goederen vervoeren. Bereid het transport goed voor, dan voorkomt u oponthoud. 

Vrachtwagen bij de douane
Vrachtwagen bij de douane

Stap 1: Voldoe aan de regels voor transportbedrijven

VK en EU hebben een 'deal' gesloten, toch veranderen de regels waaraan transport- en vervoersbedrijven moeten voldoen per 1 januari 2021. Voor de vrachtwagen of bus de weg op kan , moet u controleren of het transport hieraan voldoet. U heeft mogelijk extra noodzakelijke  documentatie nodig, zoals een bestuurdersattest, erkenning van het vakdiploma van de chauffeur en een CEMT-vergunning. Een CEMT-vergunning is nodig voor transporten in Europa naar landen die geen EU-lid zijn.

Kijk op de website van Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor een overzicht en en de gevolgen van het partnerschap tussen EU en VK.

Stap 2: Voormelden exportpapieren bij Portbase

Voldoen voertuig, chauffeur en transport aan de regels, dan moet u de lading voor vervoer per ferry voormelden bij Portbase. Gebeurt dat niet of niet goed, dan wordt het transport bij de grens geweigerd. De vrachtwagen moet dan bij de slagboom omkeren en naar een nabijgelegen bufferparkeerplaats rijden, zie stap 3.

De chauffeur schakelt vervolgens met de opdrachtgever en een eventueel betrokken  expediteur om de ontbrekende aangifte aan de exportdocumenten toe te voegen. Dit moet binnen 24 uur geregeld zijn. Heeft Portbase alle documentatie ontvangen, dan mag de chauffeur zich met de vracht opnieuw bij de grens melden.

Kijk op de pagina ‘Import & export’ voor de voormelding van de lading via Portbase.

Stap 3: Check de locaties en regels van de bufferparkeerplaatsen

Er zijn zes bufferparkeerlocaties ingericht voor vrachtwagens of bussen die de grens niet over mogen omdat de exportdocumenten niet compleet zijn. Al deze locaties zijn voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen en beveiliging. Bij de grens geweigerde chauffeurs krijgen een flyer in acht talen die tevens toegangsbewijs is voor de bufferparkeerlocaties. Stewards en matrixborden geven aan hoe zij moeten rijden.

Chauffeurs mogen het terrein niet verlaten en moeten bij hun voertuig blijven. Zij mogen hun trailer niet achterlaten, door bijvoorbeeld de trekker te ontkoppelen en weg te rijden. Koken op open vuur - gasbrander of barbecue - is niet toegestaan. Rijkswaterstaat stelt gratis maaltijden ter beschikking. Op de bufferparkeerplaatsen gelden de coronamaatregelen. Dat betekent dat chauffeurs wordt aangeraden zo veel als mogelijk in de cabine te blijven. Voor gebruik van het sanitair staan looproutes aangegeven.

Lukt het niet om binnen 24 uur de ontbrekende informatie in het Portbase-systeem te zetten, dan moet de chauffeur de bufferparkeerplaats verlaten.

Kijk op de sectorpagina ‘Transport & logistiek’ voor meer informatie.

Stap 4: Stippel route uit

Rond de havens en op de ring van Rotterdam volgen vervoerders zo veel mogelijk de vaste routes. Mochten er door drukte opstoppingen ontstaan, dan leidt Rijkswaterstaat het andere doorgaand verkeer om. Met matrixborden langs de weg worden weggebruikers op de hoogte gehouden van de actuele verkeerssituatie en eventuele omleidingen.

Stap 5: Start transport, blijf ontwikkelingen volgen

Klaar voor vertrek. Blijf de verkeersinformatie volgen en pas de route aan als dat mogelijk en noodzakelijk is.